Veilig automatisch sturen met AutoTUG dankzij Delta Pi

Het ziet er futuristisch uit: een trekker die, zonder dat er ook maar een bestuurder aan te pas komt, containers van en naar een containerterminal transporteert. Voor Terberg Benschop is het de dagelijkse realiteit. Het bedrijf ontwikkelde de AutoTUG: een volautomatische tractor voor containerterminal toepassingen. Uiteraard is veiligheid essentieel bij een dergelijk volautomatische voertuig. Daarom werd Delta Pi adviseur Hans Vis door Terberg Benschop betrokken bij de ontwikkeling van dit bijzondere voertuig.

Over de AutoTUG

De AutoTUG rijdt heen en weer tussen de kranen in de haven – waar de schepen aanmeren – en de container opslagplaats. Trailers met lading kunnen automatisch worden gekoppeld en losgekoppeld, doordat de AutoTUG zijn eigen positie op de containerterminal bepaalt via transponders die zijn ingebed in het oppervlak van de infrastructuur. Uiteraard is niet iedere containerterminal gelijk, maar ook daar hebben de ontwikkelaars van de AutoTUG natuurlijk rekening mee gehouden: de software van het voertuig kan op maat worden ingeregeld. Daarnaast kan een AutoTUG, buiten de containerterminal, ook handmatig worden bestuurd. Het grote voordeel van het AutoTUG concept is dat de trekker het laden en lossen van containers vele malen efficiënter maakt. Daarnaast bespaart de AutoTUG behoorlijk op personeelskosten.

Safety management

Je kunt je voorstellen dat het automatisch sturen en aandrijven van zo’n AutoTUG voertuig, met of zonder zware geladen trailers, de nodige potentiële gevaren met zich meebrengt. Het doel is natuurlijk om deze risico’s tot een acceptabel niveau te verminderen zodat de AutoTUG veilig gebruikt kan worden. Dat betekent dat de hiertoe benodigde extra fysieke hardware, maar ook de software aantoonbaar volgens gestandaardiseerde en gestructureerde methodieken moet worden ontwikkeld en gebouwd.

Terberg Benschop heeft Hans benaderd om als Safety Manager de helpende hand te bieden bij het inrichten en uitvoeren van de safety management processen. In samenwerking met het AutoTUG ontwikkelteam heeft Hans een safety management plan opgesteld, waarin staat beschreven welke veiligheidsactiviteiten worden ondernomen tijdens de ontwikkeling- en realisatiefase van de AutoTUG.

Generieke safety case

Naast het opstellen van een plan, is Hans ook verantwoordelijk voor de uitvoer van alle safety activiteiten. Al deze activiteiten zijn er op gericht om een Generiek Bewijs van Veiligheid voor AutoTUG te ontwikkelen. Dit bewijs wordt vervolgens geïntegreerd in een maatwerk bewijs van veiligheid. Met dit maatwerk bewijs wordt aangetoond dat het gebruik van AutoTUG niet alleen veilig is in een testomgeving, maar ook in de specifieke containerterminal van de desbetreffende klant van Terberg.

Meer weten?

Heb je vragen op het gebied van Safety Management of wil je weten wat Delta Pi nog meer voor je kan betekenen?