Honderdste brug voor Delta Pi

In ieder dorp, stad of regio kom je ze tegen: bruggen. Er is geen ander land ter wereld dat zóveel bruggen en bruggetjes per vierkante kilometer kent als Nederland. Grote steden als Rotterdam en Amsterdam hebben ieder minstens duizend exemplaren, zo wordt er gezegd. Van al deze bruggen wordt verwacht dat ze goed en betrouwbaar functioneren en bovendien beschikbaar en veilig zijn. Niet zo gek dat ook binnen Delta Pi menig brug de revue passeert.

De bruggen van Delta Pi

De mensen van Delta Pi hebben sinds 2001 meegewerkt aan het verbeteren en borgen van de prestaties van meer dan 100 bruggen in heel Nederland. Zo waren we betrokken bij de bouw van de nieuwe Botlekbrug in Rotterdam, maar ook bij de renovatie van de 800 meter lange Ketelbrug in de A6: de basculebrug die de Noordoostpolder en Oostelijk Flevoland met elkaar verbindt. We zijn verantwoordelijk voor de toekomstige (RAMS-)prestaties van de Van Brienenoord bruggen, maar ook voor de bruggen van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid, waaronder de Spijkenisserbrug. En wat te denken van de iconische rode brug over de IJssel in de Hanze spoorlijn (waar ondanks effectief risico- en RAMS-management toch iemand onverwacht op zijn crossfiets over de boog heen fietste).

Bron: Rob Dammers

Bedrijfszekerheid analyseren

Meestal worden we gevraagd om onze kennis en expertise in te zetten voor afzonderlijke bruggen, maar soms komt er een opdracht voorbij die ‘iets’ groter en omvangrijker is. Zo mochten de consultants van Delta Pi de prestaties van dertig bruggen in de provincie Zuid-Holland analyseren. En wat te denken van ons werk voor alle beweegbare en vaste bruggen bij de sluizen in Nederland? Opdrachtgevers vertrouwen voor dergelijke omvangrijke klussen op Delta Pi, omdat we ons hebben gespecialiseerd in het analyseren en kwantificeren van de bedrijfszekerheid van bruggen, sluizen, tunnels en beweegbare waterkeringen. Daarbij worden we vaak door de opdrachtgever zelf ingeschakeld, zoals gemeentes, provincies of Rijkswaterstaat. Toch weten ook opdrachtnemers of andere adviseurs ons steeds vaker te vinden. Zo ontwikkelden we enkele jaren geleden in samenwerking met TNO een aanpak om kinderziektes bij nieuwe / gerenoveerde bruggen te analyseren en beter te beheersen.

Persoonlijke favorieten

Als je zo vaak en zoveel met bruggen ‘bezig’ bent, dan ontstaat er vanzelf een voorkeur of zelfs beroepsmatige ‘liefde’ voor bruggen. Zo is Peter de Jong verzot op de Van Brienenoordbrug. “Een prachtige brug met historie. De brug is volledig ter plaatse gebouwd en werd in 1965 door Koningin Juliana feestelijk geopend. Na enkele jaren bleek de capaciteit van de brug ontoereikend. In 1986 ging dan ook een project van start waarbij de Van Brienenoordbrug en de toeleidende wegen werden verdubbeld. Vanuit Delta Pi werd ik in 2018 betrokken bij de renovatie van de brug en vandaag de dag ben ik daar nog steeds bij betrokken.”

Bron: Kees Torn

Voor Joël Luyk is de Nieuwe Botlekbrug een bijzonder object. “In deze brug zijn spoor, weg- en scheepvaartverkeer onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat brengt leuke uitdagingen met zich mee voor een consultant als ik.”

En de favoriet van Ivan Reijnen? “Tja, dat is toch wel de Ketelbrug in de A6. Hier mocht ik een uitgebreide audit uitvoeren op het SE-, RAMS- en machineveiligheidproces. Maar nu ik er zo over nadenk: de RAMS-analyse voor de Calandspoorbrug was ook een mooie opdracht. Net als het meedenken over de toekomstige prestaties van de Schipholbrug in de Rijksweg A9.”

Ach, eigenlijk valt er gewoon geen favoriet te kiezen. Het hart van een werktuigbouwkundige gaat immers sneller kloppen van iedere beweegbare brug.