Schiphol heeft grote plannen: onlangs kondigde het zijn grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven. Die draait om het verbeteren van de infrastructuur, de arbeidsomstandigheden en de dienstverlening aan passagiers. In de komende vijf jaar investeert Schiphol hier 6 miljard euro in. Marleen Velthuis, verantwoordelijk voor Quality Improvement bij Schiphol Infrastructure, vertelt hoe Delta Pi hierbij helpt.

Wat is Schiphol Infrastructure precies?
“Een afdeling van Schiphol die verantwoordelijk is voor het bedenken, bouwen en beheren van de infrastructuur van onze luchthaven. We houden ons bezig met eigenlijk alles wat nodig is om Schiphol toekomstbestendig te maken. Mijn afdeling is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en borgen van de kwaliteit van processen en mensen binnen Schiphol Infrastructure.”
Jullie staan voor een enorme uitdaging die vraagt om goede samenwerking en versimpelde werkwijzen. Wat is daarvoor nodig?
“Onder andere dat we rollen en verantwoordelijkheden helder beleggen, zodat mensen in staat zijn om hun werk te doen en weten welke processen en systemen ze daarvoor kunnen gebruiken. Hierbij is de uitdaging altijd dat we het niet te complex maken en het doelmatig blijft.”
Wat doet Delta Pi precies voor jullie?
“Delta Pi helpt Schiphol bij het ontwikkelen van werkwijzen en mensen op het gebied van Systems Engineering (SE). In een notendop is dat een manier van werken die helpt om projecten vanaf het begin goed op te zetten. Het gaat erom dat we goed nadenken over wat een project écht nodig heeft (waarde en behoeften), in plaats van direct oplossingen te bedenken, maar ook bewust afwegingen hierin maken. SE is een gestructureerde aanpak om dit proces te ondersteunen. We hopen dat Schiphol-medewerkers daardoor beter worden in het bepalen van de eisen en het maken van ontwerpkeuzes bij projecten.”
Delta Pi heeft een kartrekkersrol in het SE-programma, een tijdelijke afdeling binnen Quality Improvement. Kan je daar wat meer over vertellen?
“Het programma richt zich op het groter maken van de SE-volwassenheid op Schiphol. Met andere woorden: het steeds vaker toepassen van SE als dé denkwijze, werkwijze en toolbox voor het ontwikkelen en realiseren van succesvolle systemen. Vanuit Delta Pi is Ivan programmamanager, Melchert trekker van de werkstroom ‘structureren en eisen’ en Martijn buigt zich over ‘projectbeheersing’. We werken met Delta Pi en een aantal andere collega’s in een hybride team, zodat de vaste Schiphol-collega’s hun skills op dit gebied verder ontwikkelen.”
Wat heeft de samenwerking al opgeleverd?
“Onze system developers en technical experts kunnen dankzij de samenwerking met Delta Pi veel beter geformuleerde eisen stellen aan projecten. Een voorbeeldje om dit te schetsen? Eerder zeiden we: ‘We hebben een bus nodig om passagiers van het vliegtuig naar de terminal te brengen.’ Nu formuleren we het zo: ‘Het transportsysteem dient het transport te faciliteren van ten minste x aantal passagiers binnen maximaal y minuten van het vliegtuig naar de terminal tijdens piekbelasting.’ Dit verschil opent de deur naar meer mogelijkheden en stimuleert het denken vanuit behoeften in plaats van oplossingen. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor innovatieve en efficiënte oplossingen.”
Het programma werkt met een verbeteragenda die op basis van een volwassenheidscan is vastgesteld. Kan je daar wat meer over vertellen?
“De scan is een meetlat om te bepalen in hoeverre we al volwassen zijn in alle aspecten van SE. Uit de initiële scan bleek dat het gat tussen de toenmalige en de gewenste volwassenheid best groot was. Deze scan houdt ons sindsdien scherp en laat zien of we met de uitgevoerde verbeteractiviteiten ook daadwerkelijk de gewenste groei in de toepassing van SE doormaken. Komend jaar herhalen we de scan samen met mijn collega’s uit het MT en stellen we het vervolg en de inhoud van het programma opnieuw vast.”
Wat vind jij typisch Delta Pi?
“Hun toegankelijke en bescheiden houding. Ze komen niet binnen met het idee om alles over te nemen, maar werken juist constructief mee. Dit maakt het voor onze medewerkers laagdrempelig om met hen samen te werken. Hun aanpak is ‘samen doen’, waarbij ze eerst voordoen, daarna samenwerken en uiteindelijk onze medewerkers zelfstandig aan de slag laten gaan. Bovendien denken ze altijd in termen van duurzame oplossingen. Ze laten echt iets blijvends achter.”
Wat brengt de toekomst voor de samenwerking?
“We willen nog meer inzetten op het opleiden van onze mensen, ondersteund door Delta Pi. Denk aan een combinatie van leren en doen: medewerkers trainen terwijl ze tegelijkertijd nieuwe werkwijzen in pilotprojecten toepassen. Op die manier bouwen we intern de kennis en vaardigheden op die nodig zijn om al onze ambitieuze doelen te realiseren.”