Met een netwerk van sporen dat zich uitstrekt over het hele land, zorgt ProRail voor het onderhoud en de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur om treinen veilig en efficiënt te laten rijden. Ronald de Goeij, afdelingsmanager Planning & Risicomanagement bij ProRail, geeft een inkijkje in hoe de samenwerking met Delta Pi helpt om risico’s te beheren en projecten succesvol af te ronden.
Waarom is risicomanagement belangrijk voor ProRail?
Ronald: “Risicomanagement is voor ons onmisbaar omdat we werken voor reizigers en met belastinggeld. We willen projecten daarom binnen budget en de
gestelde tijd houden. We nemen liever geen onnodige risico’s die tot kostenoverschrijdingen of vertragingen leiden. Bovendien willen we de overlast voor reizigers en logistieke partijen beperken en veiligheid garanderen. Risicomanagement helpt ons om potentiële problemen vroegtijdig te identificeren en beheersmaatregelen te nemen.”
Wat zijn de grootste uitdagingen in risicomanagement in de
spoorwegsector?
Ronald: “De grootste uitdaging is de tekorten aan personeel en materiaal, de stijgende prijzen en de aanscherping in de wet- en regelgeving. Daarnaast moeten werkzaamheden ruim van tevoren worden afgestemd met vervoerders zoals de NS om te voorkomen dat werkzaamheden uitlopen en reizigers hinder ondervinden. Ook moeten we rekening houden met ecologische risico’s, zoals het beschermen van flora en fauna tijdens onze werkzaamheden. Het is een complex spel van planning en anticiperen op mogelijke problemen.”
Hoe kwam de samenwerking met een externe partij zoals Delta Pi tot stand?
Ronald: “Zes jaar geleden hebben we een aanbesteding gedaan omdat we zelf niet genoeg mensen konden werven. Delta Pi kwam toen als beste partij uit de bus vanwege hun kwaliteit, continuïteit, ervaring in de markt en competitieve prijs. Sindsdien werken we samen op diverse projecten.”
Kun je een concreet voorbeeld geven van zo’n project?
Ronald: “Neem het ERTMS-programma als voorbeeld. Dit is een omvangrijk project waarbij we een nieuw, digitaal treinbeveiligingssysteem implementeren dat de veiligheid en efficiëntie van het spoorverkeer moet verbeteren. Delta Pi heeft ons niet alleen geholpen met de risicoanalyses, maar ook met het ontwikkelen van een heldere structuur voor de hele risicomanagementaanpak. Ze hebben meegewerkt aan het opstellen van risicokaders en hebben geholpen om potentiële risico’s vroegtijdig te identificeren en te beheren. Dankzij hun inzet konden we voorkomen dat het project extra vertraging opliep.”
Hoe zou je Delta Pi als partner omschrijven?
Ronald: “Delta Pi levert niet alleen wat gevraagd wordt, maar gaat eigenlijk altijd een stap verder. Ze denken mee, bieden aanvullende inzichten en zorgen ervoor dat onze risicomanagementprocessen steeds weer verbeteren. Hun consultants zijn zeer professioneel, goed in hun vakgebied en vooral erg toegankelijk. Dit maakt dat ze niet alleen als leverancier worden gezien, maar als echte partners die meedenken en meewerken aan onze projecten. Het gevoel dat we samen werken aan een gemeenschappelijk doel is sterk aanwezig.”
Naast het leveren van consultants, heeft Delta Pi samen met ProRail een training opgezet voor nieuwe risicoanalisten van ProRail. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ronald: “Het is lastig om voldoende mensen te vinden met de juiste vaardigheden en ervaring in risicomanagement. Daarom hebben we samen met Delta Pi een training opgezet die zich richt op de basisprincipes van risicomanagement en hoe deze toegepast kunnen worden binnen de specifieke context van ProRail. De samenwerking met Delta Pi is waardevol, omdat hun consultants niet alleen hun kennis delen, maar ook zeer toegankelijk en benaderbaar zijn. Dit creëert een open sfeer waarin veel geleerd kan worden, zowel van theorie als praktijkvoorbeelden. Op deze manier kunnen nieuwe medewerkers snel op niveau komen en effectief meedraaien in onze projecten.”
Heeft jullie samenwerking met Delta Pi jullie benadering van risicomanagement veranderd?
Ronald: “Zeker. Delta Pi heeft ons geholpen om scherper te kijken naar hoe we risico’s definiëren en beheersen. Door hun input hebben we bestaande kaders en werkwijzen herzien en verbeterd. Ze hebben ons bijvoorbeeld geleerd om beter te anticiperen op risico’s en om deze op een gestructureerde manier in kaart te brengen. Dat heeft onze manier van werken aanzienlijk verbeterd.”
Wat brengt de toekomst voor de samenwerking tussen ProRail en
Delta Pi?
Ronald: “Het huidige contract is formeel gezien afgelopen, maar we werken nog steeds samen met vier consultants van Delta Pi. Dat laat zien hoe waardevol hun bijdrage is. We blijven de consultants van Delta Pi dan ook inhuren via onze reguliere kanalen. We hopen in de toekomst namelijk ook te profiteren van hun expertise en betrokkenheid.”
Wat maakt Delta Pi anders dan andere partners?
Ronald: “Wat Delta Pi echt onderscheidt, is hun benaderbaarheid en de informele manier van werken. Ze werken niet vanuit een hiërarchie, maar staan altijd klaar om mee te denken en te helpen. Dit maakt de samenwerking soepel en prettig, en zorgt ervoor dat we als team echt goed kunnen functioneren.”