‘Safety management is als het leggen van een enorme puzzel’

Hans Vis werkt sinds 2004 bij Delta Pi en heeft zich ontwikkeld tot een expert in safety management. Dagelijks zet hij zich in voor de veiligheid en betrouwbaarheid van diverse systemen. ‘Analytische vaardigheden zijn in dit vak cruciaal, net als het vermogen om overzicht en rust te bewaren’, vertelt Hans.

Hoe ben je bij Delta Pi terechtgekomen?

‘Na mijn promotie in de scheikunde heb ik enkele jaren als onderzoeker aan buitenlandse universiteiten gewerkt. Met een Master in Business Administration als intermezzo wilde ik daarna iets anders en kwam ik in 2004 bij Delta Pi terecht. Het ‘risicodenken’ op het vlak van complexe, maatschappelijk relevante systemen heeft mij gevormd tot safety manager.’

Wat houdt je werk als specialist op het gebied van safety management precies in?

‘Het is eigenlijk een vorm van risicomanagement waarbij je specifiek kijkt naar de oorzaken van systeemfalen die kunnen leiden tot veiligheidsproblemen. Die kunnen variëren van gewonden en dodelijke incidenten tot milieuschade en economische verliezen. Mijn taak is om deze risico’s te identificeren, analyseren en te helpen voorkomen.’

Waarom vind je risicomanagement leuk?

‘Door bij te dragen aan veilige en betrouwbare systemen heb ik impact op de wereld. Ik verzamel informatie, analyseer die én vertaal deze naar begrijpelijke en bruikbare adviezen. Elk project komt neer op een hoop puzzelen, details uitzoeken en oog hebben voor de wijze waarop en met wie de resultaten worden gedeeld. Dit proces, waarbij ik samenwerk met verschillende experts en voortdurend moet overtuigen en argumenteren, vind ik erg boeiend.’

Hoe weet je of je geen puzzelstukje mist?

‘De kunst is om het geheel op te delen in blokken en te analyseren. Vervolgens breng je die deelblokken bij elkaar en voer je daar weer een aparte analyse op uit. Bijvoorbeeld bij het Duitse marineschip waar ik al zeven jaar aan werk. Het schip heeft honderden systemen die allemaal veilig moeten zijn. Elk onderdeel moet apart geanalyseerd worden en daarna weer in het grotere geheel passen.’

Hoe heb jij je dit vak eigen gemaakt? 

‘In het begin was het veel leren door te doen. Ik zat als junior naast een senior en maakte me zo de kneepjes van het vak eigen. Ik leerde de risicoanalysetechnieken en hoe ik informatie verzamel in een rapport. De ervaring die ik heb opgedaan, heeft me geholpen om informatie niet alleen gedetailleerd, maar ook overzichtelijk te presenteren.’

Welke kwaliteiten heb je nodig om succesvol te zijn in jouw rol?

‘Analytische vaardigheden zijn cruciaal, net als het vermogen om overzicht en rust te bewaren. Je moet goed kunnen communiceren en mensen kunnen overtuigen van je adviezen. Zelfvertrouwen en ervaring spelen ook een grote rol, vooral omdat je vaak beslissingen moet nemen die invloed hebben op de veiligheid en betrouwbaarheid van systemen.’

Kun je een voorbeeld geven van een project waar je bijzonder trots op bent?

‘Dat is het Integraal Veiligheidsdossier van de Metro Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Dit project had veel prestige en impact. Ik ben er trots op. Niet alleen omdat het in mijn woonplaats is, maar ook vanwege de complexiteit en de uitdagingen die het met zich meebracht.’

Je begeleidt ook junioren. Hoe zouden zij jou omschrijven?

‘Als iemand bij wie je meters kan maken. Het helpt als een junior collega coachbaar is. Junioren maken namelijk zelf de analyses. Ik review hun werk en geef feedback, maar ik laat hen eerst zelf een beetje ‘spartelen’. Zo leren ze het meest. Ik ga niets voordoen: ze kunnen beter fouten maken en die daarna corrigeren.’

Wat zou je zeggen tegen iemand die overweegt om bij Delta Pi te komen werken?

‘Als je leergierig bent, dan is Delta Pi de perfecte plek voor jou. Je krijgt hier de kans om aan diverse en uitdagende opdrachten te werken. De werksfeer is prettig en ondersteunend, en we werken aan projecten die echt impact hebben op de samenleving.’

Wat maakt het werken bij Delta Pi anders dan bij andere bedrijven?

‘Delta Pi biedt veel vrijheid en zelfstandigheid. Je kunt je eigen werktijden en werkplek kiezen, zolang je maar gefocust blijft op het bedienen van de klant. We werken veel samen en er is altijd ruimte voor inhoudelijke discussies. Het is ook gezellig: buiten het werk om doen we regelmatig dingen samen, zoals etentjes en uitstapjes. Al met al zorgt dat voor een sterke teamgeest.’