Onze klant ProRail implementeert het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Een belangrijk onderdeel hiervan is het opstellen van veiligheidsdossiers voor elk stukje spoor. Delta Pi heeft hiervoor de innovatieve software PRISMS ontwikkeld, die helpt bij het navolgbaar maken van de veiligheidsdossiers binnen het ERTMS-programma. Projectmanager John de Voogd en Product Owner Alf Smolders vertellen namens ProRail over de software én de samenwerking met Delta Pi.

Wat is ERTMS en hoe groot is deze stap?
Alf: ‘ERTMS is een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor, waarbij allerlei informatie, zoals snelheden en remafstanden, via een digitaal systeem wordt doorgegeven aan de machinist. Maar dat is niet het enige: we monitoren straks beter en voorspellen preventief onderhoud. Daardoor voorkomen we problemen en zijn we automatisch betrouwbaarder. Ik heb weleens gezegd dat dit de grootste verandering van de eeuw is.’
John: ‘Dit is een enorme digitaliseringsslag, die zorgt voor een andere en snellere dynamiek. Het betekent onder andere dat we veiligheidsdossiers vaker moeten updaten: we kunnen niet meer twee jaar doen over het bouwen van een veiligheidsdossier als die om de anderhalf jaar geüpdatet moet worden. Een nieuwe manier van werken vraagt om ander gereedschap. PRISMS, het gereedschap van Delta Pi, helpt ons die snellere dynamiek aan te kunnen.’
Wat waren de belangrijkste overwegingen om de software van Delta Pi aan te schaffen?
John: ‘Delta Pi heeft ons met onze neus op de feiten gedrukt en zei: ‘Jullie hebben een probleem, alleen zien jullie dat zelf nog niet. Jullie zijn niet klaar voor de hoeveelheid veiligheidsdossiers en de bijbehorende snelheid, als die straks door ERTMS omhoog gaan.’ De software van Delta Pi kon ons daarbij helpen. Dat was een prikkelende gedachte en het begin van PRISMS.’
Alf: ‘De meerwaarde van Delta Pi zit ‘m in hun inzicht. Delta Pi kijkt vanuit een RAMS-achtergrond naar de veiligheidsdossiers. Daardoor komen zij op ideeën waar een gemiddeld softwarebedrijf niet op komt. Die bedrijven hebben wel verstand van software bouwen, maar missen de kennis of het inzicht waarom het stuk software interessant zou kunnen zijn.’
Wat gebeurde er daarna?
John: ‘We spraken af dat zowel Delta Pi als ProRail 50 procent van de investering voor de software voor haar rekening zou nemen. Als het succesvol bleek, zou ProRail de software ook daadwerkelijk kopen. Dat was een bijzondere opdrachtgeversvorm waarin je in de bouw- en testfase veel samen optrekt, ontdekt, ontwikkelt, struikelt en weer opstaat. Nu die fases naar tevredenheid zijn afgerond, schaffen we de software aan.’
Wat is de impact van de software?
Alf: ‘Als je de metafoor van het lichaam gebruikt, werken we niet langer met ons hart, maar met ons brein. Doordat we het spoor digitaliseren, werken we intelligenter en zijn de mogelijkheden grenzeloos.’
John: ‘De grootste verandering is dat we op een andere manier gaan werken, waardoor we sneller zijn en minder fouten maken. We worden minder afhankelijk van de kennis en kunde van individuele personen en laten het systeem ons ondersteunen om traceerbaar en transparant te zijn.’
Zo’n gestandaardiseerde workflow heeft ook impact op de gebruikers, toch?
John: ‘Zeker, daarin hebben wij nog wel wat te doen. Natuurlijk hebben we onze veiligheidsmanagers tijdens het proces betrokken, maar nu gaan ze er straks écht mee aan de slag. Nieuw gereedschap vraagt om een andere manier van werken. Ik wil graag mijn oor te luister leggen om te horen wat ze ervan vinden.’
Alf: ‘Ik vermoed dat de veiligheidsmanagers nog met wensen komen. Ik denk dat Delta Pi de software voorlopig dus blijft doorontwikkelen totdat die helemaal fit for the job is.’
Wat vinden jullie van de samenwerking met Delta Pi?
John: ‘Op de eerste plaats spreekt Delta Pi dezelfde taal als onze veiligheidsmanagers. Dat hielp mij de afgelopen jaren enorm bij de onderlinge communicatie. Daarnaast zet Delta Pi zich niet neer als de grote softwarefabrikant, maar staan ze tegelijkertijd naast ons. Dat is prettig.’
Heb je daar een voorbeeld van?
John: ‘Neem nou de contractering. Delta Pi zei: ‘Kom maar met een contract dat jullie graag willen.’ Nou, bij andere bedrijven is die mogelijkheid er echt niet. Dan krijg je gewoon een contract toegestuurd en kun je tekenen bij het kruisje.’
Alf: ‘Delta Pi wil PRISMS in de toekomst niet alleen bij ProRail maar ook bij andere partijen die te maken hebben met veiligheidsdossiers inzetten. Ik merk aan hun houding dat ze het heel graag goed willen doen bij ons als launching customer. Dat geeft mij goede hoop dat dit niet zomaar een hit-and-run samenwerking is, maar kan uitgroeien tot een duurzame relatie.’
Hoe zien jullie de samenwerking in de toekomst?
John: ‘Hopelijk ondertekenen we binnen een paar maanden het contract voor de eerste licenties. Daarna verwacht ik dat er vanuit ProRail nieuwe functionele wensen komen, die Delta Pi implementeert. Daaruit volgen nieuwe versies, waarmee we de liefde van de eindgebruiker hopelijk winnen!’